رفتن به محتوا
تلفن: 09128162522
تلفن : ۳۳۹۹۵۹۸۷-۳۳۹۳۰۹۴۶
thermotechnology1@yahoo.com

تهران-خیابان لاله زار جنوبی-کوچه ملانوروزی-پاساژ خندان-طبقه اول-واحد ۱

پتو نسوز را بهتر بشناسیم

پتو نسوز را بهتر بشناسیم
عناوین این مقاله

در این مقاله می‌خواهیم چند نوع از انواع پتوهای عایق صنعتی که تحت نام‌های Pyreflect و Pyroblanket  و یا  Fiberflect   و  Silicaflex شناخته می‌شوند را معرفی کنیم. این انواع قابلیت تحمل دماهایی تا ۳۰۰۰ درجه فارنهایت را به صورت دفعی و یا با دمایی کمتر از آن به صورت طولانی مدت دارا هستند. از چنین کالایی بیشتر در صنعت و به صورت روکش عایق و یا در صنایع دریایی و شرایط سخت هم‌چون کوره‌ها و یا خط لوله‌ها و نیز صنایع نظامی استفاده می‌شود.

پتو نسوز را بهتر بشناسیم

آشنایی با انواع پتوهای صنعتی

Pyreflect یک بازتابنده حرارتی با دو لایه پوششی آلومینیم است که بسیار بادوام و مخصوص شرایط سخت است. قابلیت تحمل دمای این پتوی سرامیکی نسوز ۳۰۰۰ درجه فارنهایت و یا ۱۶۵۰ درجه سانتیگراد است. تقریبا ۹۰ درصد انرژی گرمایی تابشی را منعکس می‌کند و به صورت یک بازتابنده حرارت برای مواقعی که جریان تابشی مادون قرمز نیاز به توقف دارد استفاده می‌شود.

Silica یک پتوی سرامیکی خالص با ۹۶ درصد خلوص Sio2 است که پوششی هیدروکربنی دارد. نوع انعطاف پذیر آن که Silicaflex نامیده می‌شود قابلیت خم شدن و انعطاف بسیار بیشتری دارد.

Fiberflect یک انتخاب ایده‌ال برای گرمای تابشی که نیاز به چسبندگی بالا دارد. زیرا این پتو یک ورقه بسیار منعطف با قابلیت انعکاسی گرما می‌باشد. محافظت در برابر سایش و نیز غیرقابل نفوذ بودن در برابر آب و سایر سیالات و سایر آلاینده‌ها از ویژگی‌های دیگر این پتوی فیبری است.

یک لایه فویل آلومینیومی بر روی پارچه فیبر شیشه‌ای در یک طرف آن قرار دارد و در طرف دیگر چسب حساس به فشار برای آسان‌سازی نصب تعبیه شده است. قابلیت تحمل دمای این پتو ۴۰۰ درجه فارنهایت بوده اما پارچه درونی فیبر شیشه‌ای تا ۱۰۰۰ درجه فارنهایت هم‌چنان سالم باقی می‌ماند.

Pyroblanket به عنوان یک پتوی سبک وزن نسوز در ساخت روکش‌های سوپاپ به عنوان عایق حرارتی استفاده می‌شود و نیز به علت دارا بودن دو پوشش سیلیکونی سخت در دو طرف آن نسبت به آب، و رطوبت و روغن غیرقابل نفوذ است. از این نوع پتوی نسوز در صنایع دریایی استفاده بیشتری می‌شود.

کاربردهای پتو نسوز در صنعت

امروزه از پتو نسوز حتی به عنوان جایگزینی مناسب برای کپسول آتش‌نشانی سبک خانگی استفاده می‌شود. هرچند استفاده بیشتر این کالا در موارد صنعتی و بیرون از محل زندگی روزمره و شرایط نیازمند انعطاف‌پذیری در کارخانه‌جات و نیز کوره‌های حرارتی با دمای بالا می‌باشد، اما استفاده و کاربرد آن در موارد داخلی‌تر و دوستدار محیط زیست نیز قابل انکار نیست. شما می‌توانید به راحتی کاور ضد حریق یا پتوی نسوز یک بار مصرف را در داخل کابینت آشپزخانه خود جا دهید و در شرایط خطر از آن استفاده کنید.

در این بخش و به منظور جمع‌بندی نهایی برخی موارد استفاده کلی از پتوهای نسوز در صنعت و ساختمان را یادآور می‌شویم:

  • استفاده از پتوی عایق برای تعمیرات کوره‌های حرارتی
  • استفاده به عنوان عایق کوره‌های طلاسازی و دندان‌سازی
  • استفاده به عنوان پوشش خط لوله‌ها، دیگ بخار و تنورها با درجه حرارت بالا
  • استفاده به عنوان فیلتر در شرایط نیاز به فیلتراسیون حرارت بالا
  • استفاده به عنوان عایق ضد حریق در تجهیزات نظامی و صنایع نظامی و دریایی
  • استفاده در صنعت فولاد و پتروشیمی
  • استفاده به عنوان عایق حرارتی برای تجهیزات الکترونیکی
  • استفاده در تجهیزات محیط‌بانی و حفاظت از درختان در برابر آتش‌سوزی
  • استفاده در منازل و جهت خاموش‌سازی آتش‌های بسیار کوچک
  • استفاده در جوشکاری و محفظه‌ها و کابینت‌های جوشکاری
  • استفاده به عنوان عایق حرارتی و درزگیری در صنعت
  • استفاده به عنوان اطفاء حریق و جایگزین کپسول آتش‌نشانی در مواقعی که فرد دچار آتش‌گرفتگی می‌شود
  • و استفاده جهت عایق‌کاری در مشعل‌ها، ریخته‌گری و نیز اجاق‌ها؛ یک کاربرد خوشمزه : اجاق پیتزا
  • و…شاید موارد دیگری در آینده با قابلیت‌های بهتر و کاربردی‌تر.

چند نکته و تذکر

ذکر چند نکته نیز برای توضیح پایانی خالی از لطف نیست. اول این‌که پتوی نسوز که با عنوان‌های مختلفی چون پارچه نسوز یا پارچه ضد حریق و یا عایق فیبر سرامیکی و… خوانده می‌شود، یک محافظ منعطف با درجه انعطاف‌پذیری متفاوت است. در واقع در برخی موارد انعطاف به کار رفته در آن در حد تا شدن و بسته‌بندی در قالب یک دستمال پارچه‌ای است و در برخی موارد هم این عایق حرارتی سختی بالایی داشته و هم‌چون یک لایه محافظ با انعطاف‌پذیری کمتر عمل می‌کند.

نکته مهم‌تر این‌که از هر وسیله‌ای باید در شرایط مورد نیاز آن استفاده شود. برای مثال در جایی که امکان نزدیکی به آتش به علت درجه بالای حرارت آن نباشد، نمی‌توان از پتوی نسوز به عنوان جایگزین کپسول آتش‌نشانی استفاده کرد.

و نکته جالب‌تر و پایانی، این‌که یک استفاده دوست‌داشتنی از این ابزار و فن‌آوری جدید در گردش‌ها و پیک‌نیک آخر هفته است. اگر می‌خواهید تفریح و گشت و گذار شما در طبیعت بدون حادثه و ایمن باشد، بهتر است با خرید یک پوشش ضد آتش برای زیر منقل و یا اجاق صحرایی خود به حفظ و نگهداری محیط زیست کمک کنید. این طبیعت برای همه و همیشه است.

چند نکته و تذکر در رابطه با پتو نسوز